Na cultura galega, o lume é moito máis que unha fonte de calor: é símbolo de purificación, protección e conexión co mundo espiritual. Un dos rituais máis emblemáticos que combina lume, palabra e sabor é o da queimada galega, unha bebida alcohólica feita con augardente, azucre e ingredientes aromáticos, acompañada dun conxuro que se recita mentres o líquido arde.
Esta bebida, preparada habitualmente nas noites máxicas como o san Xoán ou o Samaín, é máis ca unha receita: é un acto colectivo, un feitiño oral que busca afastar meigallos, mal de ollo e malos espíritos, invocando forzas antigas entre lume azul e palabras poderosas.
Receita tradicional da queimada galega
A queimada prepárase con ingredientes sinxelos, pero o segredo está en como se mesturan e, sobre todo, en como se conxura mentres arde. Velaquí está a receita básica.
Ingredientes:
- 1 litro de augardente
- 150-200 g de azucre (ao gusto)
- 1 monda de 1 limón e outra de laranxa (sen parte branca)
- 1 presada de grans de café
- 1 rama de canela
Preparación:
- Bota a augardente nun recipiente de barro xunto ao resto de ingredientes.
- Colle un pouco de augardente nun cullerón metálico e préndeo cun fósforo.
- Co lume prendido, verte con coidado o contido do cullerón sobre o resto da mestura para que se acenda todo.
- Recita o conxuro mentres remexes o líquido, levantando e baixando o cullerón para manter a chama azul e misteriosa.
- Deixa arder uns minutos (5-10 aprox.), ata que a queimada se vaia escurecendo e o alcohol se reduza ao gusto.
- Apaga o lume cubrindo o recipiente ou agarda a que se extinga só e serve quente.
O conxuro da queimada
O conxuro da queimada recítase en voz alta mentres a augardente prende lume. A súa función simbólica é espantar os espíritos malignos, as meigas e os feitizos, e invocar a protección para as persoas presentes. O texto que se recita hoxe en día foi recompilado e popularizado na segunda metade do século XX e mestura referencias á mitoloxía galega, imaxes terroríficas e humor popular.
Mouchos, curuxas, sapos e bruxas.
Demos, trasgos e diaños,
espíritos das nubradas veigas.
Corvos, píntegas e meigas,
feitizos das menciñeiras.
Podres cañotas furadas,
fogar dos vermes e alimarias.
Lume das Santas Compañas.
Mal de ollo, negros meigallos,
cheiro dos mortos, tronos e raios.
Ouveo do can, pregón da morte;
fociño do sátiro e pé do coello.
Pecadora lingua da mala muller
casada cun home vello.
Averno de Satán e Belcebú,
lume dos cadáveres ardentes,
corpos mutilados dos indecentes,
peidos dos infernais cus,
muxido da mar embravecida.
Barriga inútil da muller solteira,
falar dos gatos que andan á xaneira,
guedella porca da cabra mal parida.
Con este fol, levantarei as chamas deste lume
que asemella o do inferno
e fuxirán as meigas a cabalo das súas escobas,
índose bañar na praia das areas gordas.
Oíde, oíde! Os ruxidos que dan as que
non poden deixar de queimarse
na augardente quedando así purificadas.
E cando esta beberaxe baixe polas nosas gorxas,
quedaremos libres dos males
da nosa alma e de todo embruxamento.
Forzas do ar, da terra, do mar e do lume,
a vós fago esta chamada:
Se é verdade que tedes máis poder que a humana xente,
eiquí e agora, facede que os espíritos dos amigos que estean fóra,
participen con nós desta queimada.Adaptación. Texto fonte: Infinita Viajes
A queimada, malia ser unha tradición moderna, é moito máis ca unha bebida. Trátase dun ritual colectivo que mestura gastronomía, oralidade, maxia e identidade. Xa sexa nunha noite de san Xoán, nun serán entre amizades ou nun evento cultural, preparar unha queimada é invocar un anaco da nosa cultura. Porque Meigas, habelas hainas, pero cun bo conxuro e unha queimada a tempo, non hai mal que nos toque.